Конспекти уроків

6 клас

Байки, які вчать жити

Мета уроку: перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу, розвивати логічне мислення, уміння правильно та лаконічно відповідати на запитання; будувати власне висловлювання на певну тему; виховувати зацікавленість предметом "зарубіжна література”.

Обладнання: портрети байкарів (Езопа, Крилова, Глібова, Гребінки та ін.) виставка творів, ілюстрації до байок
, грамоти, призи учасникам змагань.

Тип уроку: урок-конкурс у формі інтелектуального шоу
.


Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.
Оголошення теми і мети уроку.
Епіграф уроку


Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен, Сковорода, Крилов – всім вистачило тем. 
Всім шлях премудрий розкривався,
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей,
Щоб байкою збагачувать людей ...
М.Годованець
 
Доброго дня! Рада бачити сьогодні друзів літератури! Усі зібралися, але до нас завітала незвичайна гостя. Зустрічайте! (Під музику заходить Байка)
Байка Вітаю всіх. Я  - Байка і прийшла до вас на свято, бо знаю, що мова тут піде саме про мене. Так?
Вчитель. Так, шановна, Ви завітали на інтелектуальне шоу «Байки, які вчать нас жити».
Байка Мені дуже приємно це чути. Вам, мабуть, цікаво дізнатися, як я з̕ явилася на світ? Отож слухайте. Давно це було. В одному поселенні цвів льон блакитними квітами, м’якими та ніжними, наче крила метеликів. Сонце різало його, дощ поливав. І це льону дуже подобалось.
Дуже багато історій судилося почути льонові. Їх він збирав докупи, наче свої дітей.
Одного разу з’явилися люди, схопили льон і виривали з коренем. Боляче йому було... Потім поклали у воду, після того тримали над вогнем, наче хотіли підсмажити.
- Не завше жити лише для свого задоволення. – говорив льон. – Доводиться й терпіти. Зате про щось корисне дізнаєшся, щось нове почуєш...
Що тільки не робили з льоном: і м’яли, і тріпали, і чесали, аж поки не опинився він на пря
лці. Ж-ж-ж! Тут усі ці думки і розбрелися...
Потім потрапив він на ткацький верстат. І полотно, що потрапило в якийсь дім, різали, кроїли, навіть голками кололи. А потім...
Одного разу полотно потрапило у вогонь. Здається, все: пропав льон і не розповів жодної історії. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає.
У повітрі у веселому танку закрутилися крихітні невидимці, які розповідали людям щось повчальне. Виявляється, це було не що інше, як байки...

Вчитель Дякую вам, шановна. Нам приємно, що ви будете разом з нами сьогодні. А ми розпочинаємо інтелектуальне шоу змагання між командами 6-х класів. Зустрічаємо команду 6-А класу, 6-Б класу Оцінювати наші команди буде вельмишановне журі у складі:
Представлення журі.

І.
Конкурс «Візитка» (Назва команди, емблема, девіз)

ІІ. Конкурс (бліц-опитування)

На протязі хвилини по черзі задаю питання
гравцям. Виграє та, команда, яка дасть найбільше правильних відповідей за хвилину. Кожна правильна відповідь – 1 б.

1. Перший у світі байкар (Езоп)
2. Дві частини, з яких складаються байки (розповідь, мораль)
3. Про кого сказав Бабрій: "Він – раб, але мудріший від вільних; він некрасивий, але вищий від красенів” (про Езопа)
4. Головні персонажі байки "Квартет” І.Крилова
5. Визначте тему байки "Вовк і Ягня” (тема безправності слабкого перед сильним і бідного перед багатим)
6. Назвіть мораль байки Езопа "Лисиця і виноград”
7. У Езопа виноград – кислий, а у Федра ... який? (зелений)
8. Які людські риси втілюються в образах Вовка, Лисиці, Осла, Зайця, Ведмедя?
9. Найвідоміший французький байкар (Лафонтен)
10. Перші поетичні байки належать (Федру)
11. Прозою байки писав (Езоп)
12. Повчальна частина байки (мораль)
13. Перший український байкар (Г.Сковорода)
14. Головний принцип створення байки (алегорія)
15. Звідки Ягня п’є воду? (У Езопа – з річки, у інших – із струмка)
16. Чому героями байок виступають здебільшого звірі?
17. Доберіть епітети до слова "байка” (сучасна, дійова, проста, мудра, лаконічна, зубаста, повчальна, злободенна, смілива).
18. Кому з відомих байкарів належать слова: "В Езопа вчиться, добрі люди” (Федру)
19. Мораль байки Крилова "Вовк і Ягня” (У сильного всегда бессильный виноват)
20. Висновком якої байки могли б бути такі прислів’я:
Іде зима, а кожуха нема.
Зима спитає, де літо було.
Готуй воза взимку, а сані влітку.
(Крилов "Стрекоза и муравей”)
21. Найвідоміший рос. байкар (Крилов)

22. Який прийом використовує автор, відтворюючи людські риси в образах тварин? (алегорія)
23. Про кого Гоголь говорив, що "його байки є книгою мудрості самого народу” (Крилова)
24. Що в байці є таке, чого ви не зустрінете в інших поетичних творах? (мораль)
25. Назвати авторів байки "Вовк і Ягня” (Езоп, Федр, Бабрій, Крилов, Глібов)
26. Чому цей сюжет був дуже популярним у байкарів?
27. Що є спільного в цих байках? (назва, дійові особи, сюжет, тема, ідея)
28. Чим вони відрізняються? (Автори вдосконалюють їх літературно, надаючи їм національного характеру)
29. Кому належать слова:
"Езоп
а дух я в байці зберігаю,
Коли й додали своє, - гріха не маю...” (Федру)
30. Назвіть українських байкарів (Сковорода, Є.Гребінка, Л.Глібов, О.Вишня, П.Глазовий)
Журі підводить підсумки

I
ІІ. Конкурс "Про кого йдеться”

Правильна відповідь 5 б.

1. Я жив у Давній Греції дві з половиною тисячі років тому, був рабом – невільником. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Складав байки в прозовій формі. Викривав і висміював людські недоліки, державні негаразди. Написав майже 650 байок. (Езоп)

2. Я колишній римський раб з Македонії, відпущений на волю римським імператором Августом. Я – сучасник таких імператорів, як Тиберій, Клавдій, Нерон. Але це не основне. Як ви думаєте – хто творець літературної байки? З яких часів вона стала самостійним і незалежним жанром? Так, я можу сказати з гордістю – це завдяки мені! (Федр)

3. Я народився на Полтавщині в селі Великий Поділ. Як інші байкарі світу, в своїх байках засуджував зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабську покірність, лінощі та легковажне ставлення до життя. Писав українською мовою. Перші мої байки "Вовк і кіт”, "Чиж та голуб”, "Лебідь, Щука й Рак” – фактично були перекладами відповідних байок Крилова. (Л.Глібов)

4. Я народився у 1769 році в Москві. Мій батько залишив мені у спадщину солдатську скриню з книжками. Я навіть не навчався в школі. Написав багато байок, серед них "Вовк і Ягня”, "Квартет”, "Свиня під дубом”, "Мартишка і окуляри” та інші. (Крилов)

5. За походженням я – польський аристократ, отримав духовну освіту, був родичем польського короля Августа Понятовського і тому був призначений єпископом. Мене називали за вільність поглядів "польським Вольтером”. Використовував у своїй творчості сюжети індійського байкаря Пальтая і Езопа, Федра, Лафонтена. Створював байки – мініатюри. "Пан і пес”, "Звірі і ведмідь”, "Віл-міністр”, "Коні”. (І. Красицький).

6. Народився в 1621 р. у м. Шато Т’єрі в провінційній сім'ї чиновника. Був знайомий з Мольєром, Расіном. Був членом Французької академії наук. Писати почав пізно, в 33 роки. Окрім байок, писав трагедії, комедії, оди, пісні, віршовані новели. Написав 238 байок. Серед моїх байок – "Звірі під час чуми”, "Зевс і звірі”, "Про жаб, які хотіли мати царя”. (Лафонтен)

7. Я народився в Італії, більше відомий як художник. Серед найвідоміших моїх полотен такі: "Джоконда”, "Мадонна Літта”, "Таємна вечеря”. Я займався математикою, фізикою, астрономією, геологією, ботанікою, мене називали "солодкоголосим орфеєм”. Записував народні жарти, мовні звороти. Мої байки нагадують притчі, наприклад "Лев і ягня”. (Леонардо да Вінчі)

Підведення підсумків журі

V
І. Конкурс "Пантоміма”(Група підтримки)

Учень з
групи підтримки читає напам’ять байку, а інший показує пантоміму за байкою.
Журі оцінює виразність читання і пантоміму.
Найвищий бал – 12 б.

V. Конкурс "Точка зору”
У чому ж секрет довголіття байки?
Пояснити свою точку зору так, щоб переконати журі, що ви праві (30 секунд триває промова), 1 хв. на підготовку.
Найвищий бал – 5 б.

VI. Конкурс "Підказка”

Ведучий показує
гравцю ілюстрації і портрет байкаря, а учень з групи підтримки відгадує (по 3 іл.)
Гравець описує, що намальовано, наприклад: "давньогрецький байкар ...”
Кожна правильна відповідь – 2 б.
1 гр. (портрет Крилова + 2 ілюстрації)

2 гр. (порт
рет Езопа + 2 ілюстрації)

1 гр. (портрет Л.Глібова + 2 ілюстрації)

2 гр. (портрет Леонардо да Вінчі + 2 ілюстрації)

Підведення підсумків
VII З якої байки афоризм (Гра із глядачами)
VIIІ Інсценізація байки 12 балів

ІХ. Ілюстрації до улюблених байок (представляє один гравець від команди) 5 балів
Х. "Творче завдання”
Створити та презентувати власну байку.
12 балів.
Підведення підсумків.

Х. Конкурс № 7 "Дуель”
У цьому конкурсі беруть участь
капітани
10 запитань.
1. Що таке байка?
2. "Езопові мова” – ...
3. Алегорія – це ...
4. Чим байка відрізняється від казки?
5. Що таке мораль байки?
6. Назвіть вислови з байок Крилова, що стали крилатими.
7. Назвіть вислови з байок Езопа, що стали крилатими.
("Справжніх друзів пізнають в біді”)
("Де потрібні руки, слова ні до чого”, "Лебедина пісня”)
8. Яка структура байки?
(розповідна частина, мораль)
9. Як ви розумієте значення вислову: "Езопові байки – скарбниця сюжетів для світової літератури?”
10. Як ви розумієте значення вислову: «Його (Крилова) байки переживуть віки»
Кожна правильна відповідь – 1 б.
Пі
дведення підсумків. Нагородження переможців.

Байка Я дуже задоволена сьогоднішньою зустріччю. Усі ви – молодці! Так, байка вік свій ще не одробила.
Заключне слово вчителя. Сьогодні з нами були байки, які вчить нас добру, справедливості, чемності, які вчать нас жити. Ми переконалися, що « не висиха Езопова криниця». Байка – сучасна, актуальна, цікава, мудра, потрібна і в наш час.  Я впевнена, що ми також будемо давати свої поради мудро, лагідно і мовою нашою будуть милуватися всі.










11 клас


Урок зарубіжної літератури

Тема: Г. Гарсіа Маркес. Оповідання «Стариган з крилами». Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми.
Мета: поглибити знання про латиноамериканську літературу на прикладі творчості Г.Гарсіа Маркеса, проаналізувати його оповідання «Стариган з крилами», визначити філософсько-етичний сенс твору та особливості «магічного реалізму», притаманного творчості Маркеса; удосконалювати вміння вести дискусію і обстоювати власну точку зору; розвивати навички аналізу художнього тексту, прищеплювати погляд на людину як на втілення вищого, всесвітнього духу.
Обладнання: портрет Г.Гарсіа Маркеса, тексти оповідання, ілюстрації учнів, відеоролик «13 фраз» Г.Маркеса, комп’ютер, демонстраційна дошка, пісня О.Матіаса «Ангелы не умирают», В.А.Моцарт «Музика ангелів».

Це справжні тортури - жити в цьому пеклі,
яке аж лускає від янголів.
Габрієль Гарсія Маркес



Проблемне питання: Чи повернеться янгол?

Xід уроку
Учитель
— На минулому уроці ми говорили про творчість Г. Гарсіа Маркеса.
Які асоціації у вас виникають, коли я вимовляю це прізвище?
Асоціативний кущ
Маркес – письменник ХХ століття, латиноамериканський (колумбійський) митець слова, «магічний реалізм», Нобелівський лауреат, журналіст, роман «Сто років самотності», «Стариган з крилами», крила, янгол і т.д.
А  сьогодні в центрі нашої уваги оповідання Г.Маркеса «Стариган з крилами»
Запишемо тему уроку, епіграф і проблемне питання.

Ми  ознайомилися з вами з особливостями художнього світу письменника . Вдома ви мали простежити, як відбилися в оповіданні "Стариган з крилами" ос­новні риси творчості цього письменника?

Дійсно, твори Гарсіа Маркеса важко зрозуміти однозначно, важко розділити в них реальність і міф, в оповіданні порушується багато непростих питань.
Аналізуючи твір, спробуємо окреслити ці питания і наблизитися до їхнього розуміння. Виділимо основні ланки сюжету оповідання.
Твір починається із дощу, мотив біблійний — всесвтній потоп, сучасний апокаліпсис, моральний занепад.
Який епізод є зав’язкою у творі?
Поява янгола
Сприйняття янгола людьми
Дівчинка - павук 
Янгол полетів
Бесіда за запитаннями
-         Чи є в оповіданні реальні(побутові) елементи?
(баклажанна каша, яку їсть янгол, краби, курник, блохи у пір’ї янгола)
-         Чи маємо ми уявлення, про час, коли відбуваються події?
-         (Ні. Нам незрозуміло, в якій частині світу відбуваються події, не відома назва селища; не зазначено чітко рік, століття, пора року, лише з того, що дитина вже пішла до школи, можемо здогадуватися, що янгол прожив у домі Пелайо приблизно сім років)
Отже, події відбуваються в абстрактному часопросторі. Тобто йдеться про міфічний час і міфічний простір.
Тому можемо говорити про “магічний реалізм” як про поєднання міфічного та реального, що химерно переплітаються, тож важко збагнути, де буденність, а де вимисел.
Реалізм життя зображається не для того, щоб передати його реальну картину, а для того, щоб вийти на інший вимір людських цінностей
- Які ще фантастичні елементи наявні у творі?                                                                                     (Дівчина-павук; дива, які робить ангел)         -Як ми взагалі уявляємо собі ангелів?
Ангел – це вісник, посланець від Бога. Ангел – служитель Бога, його посланець до людей, який зображається у вигляді крилатого юнака. Це зразки досконалості, добрі охоронці людської душі.
Робота в групах                                                                                                                                   (Звучить запис. В.А.Моцарт «Музика ангелів».)
 -        З чим асоціюється у вас поняття ангел? З якою квіткою, предметом, деревом, геометричною фігурою, з яким кольором?
-    Марина Клюйко створила ілюстрації до цього оповідання. Цікаво, що вона уявляла, коли малювала?
-       А  які ознаки ангела має герой оповідання?
ü Крила – вони були настільки органічними у тілі, що лікар дивувався, що у людей немає крил, бо люди не хочуть літати, не хочуть думати про високе.
ü Вміє творити дива
ü Безсмертний (відновився і полетів).
ü Він водночас усюди і ніде (Елісенда не може жити у цьому пеклі, наповненому ангелами).
-         Якщо герой оповідання ангел, то що нас у ньому дивує?
(Він кинутий на цей світ у вигляді бідного жебрака в калюжу, бруд, він абсолютно безпорадний, він старий).
-         То чому твір називається "Стариган з крилами", а не, скажімо, «Янгол» чи «Янгол з крилами»?
(Бо йдеться  про ставлення людей не до ангела, а до звичайної, дуже старої людини, яка заважає, бо вже безпорадна, нікому не потрібна. Якби ангел завис у повітрі: білий, чистий, красивий, божественно прекрасний, то люди реагували на нього, як на вищу силу. Тобто відбувається випробування за всіма законами казки: вища сила випробовує людей саме реакцією, відношенням на стару і немічну людину, яка потребує допомоги)
-         А в якому з вивчених раніше творів ми вже зустрічалися із таким випробуванням?
(У повісті Ч Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». До Скруджа  приходять духи Минулого, Теперішнього і Майбутнього. Вони показали герою, яким він був, чому став таким, яким ми його бачимо у творі і яким може бути його майбутнє – забута всіма могилка.  Різниця лише в тому, що Скрудж вчасно задумався над своїм життям і змінився, а от герої Маркеса схоже  не здатні навіть задуматися над своїм життям не те, щоб його змінити).
-         Дивний ангел. Чи не посланець від Бога, чи сам Бог в образі старого – він прийшов щось сповістити людям, дати зрозуміти щось дуже важливе. Що?
Якими є люди в оповіданні?
Аналіз образної системи
Саме через ставлення до ангела розкривається сутність кожного персонажа.
Давайте пригадаємо героїв твору і дамо їм характеристику.
Сусідка, яка є авторитетом, завжди все знає, всім радить (а насправді навітъ не уявляє, навіщо потрібні ангели).
Поліцейський Пелайо єдиний, хто пожалів і допоміг ангелу.
Отець Гонзага раніше був дроворубом, священство — це легша робота, а не покликання, 1 ангел з його боже­ственною сутністю — це конкурент. Він підбурює проти ангела прихожан, залишає його голодним. Сердиться, що ангел не шанує Божого слугу, тоді  як він сам мав би шанувати ангела, Божого посланця.
Римський папа — не знайшов часу на відвдини анге­ла, боїться брати на себе відповідальність.
Віруючі — труїли ангела смородом свічок, обскубували крила, ставилися як до тварини в зоопарку.
Невіруючі — кидали в нього каміння.
Елісенда і Пелайо - залишили ангела у себе в домі, тож і сприймаються як непогані люди; вони прагматичні, заробляють на ньому гроші; використавши Божу милість, збайдужіли до ангела та й виставили в курник, де стари­ган мерзне, його лихоманить.
Тобто персонажі поводяться як реальні люди стосовно чогось незрозумілого і невідомого.
 —  Чи хтось звернувся з проханням до ангела заступитися перед Богом, відпустити гріхи?
(Ні, люди не вірять в ангела, не вірять в Бога).
—  Про що свідчить той факт, що люди забули про ангела, коли з'явилася нова розвага (дівчина-павук), за яку ще й платити треба менше?
(У людей порушено уявлення про добро і зло, духовне і буденне. Людяність, терпіння ангела ("ангельське терпшня") сприймаеться як щось неймовірне, надреальне (дивує), а жорстокість натовпу - нормальне явище (буденність).
Висновок. У цьому світі ангел (Божа милість, духовність) нікому не потрбен. Люди знущаються з ангела, ладні навіть вбити його.
Людство живе в клітці (пекло на землі, спорудженій  своїми руками). Вони живуть без крил, а значить без високої мети, без відчуття єдності з Богом.

Робота над образами. Продовження.
Дівчина-павук цей образ має глибинний змст. Дівчина покарана батьками за незначну провину, тобто батьки знущаються і проклинають власних дітей без серйозних на те причин, проклинають свое майбутнє, фактично знищують його.

Хвора дитина, від якої заразився ангел, — це хворе майбутнє, дитина постійно мучить ангела, взагалі нічого не знає про Бога. Йдеться про моральну деградацію людства.
 Люди корисливі, жадібні, байдужі, вони все підпорядковують собі, навіть Божу милість.

• Досліження поетичних засобів, використаних в ме­жах "магічного реалізму".
—   Які засоби комічно-сатиричного зображення використовує автор? Навіщо?
 іронію, сарказм, сатиру, гротеск, гіперболу.
Авторська іронія допомагає відсторонитися, збільшити дистанцію між автором і оповідачем).
—   Яка роль художніх деталей у творі?
(Дротяна огорожа, грати на вікнах - це метафора світу-тюрми, світу-пекла, з якого не втекти, бо люди дуже завинили).
—   3 якою метою включено біблійний міф у повсякденну дійсність (у межах "магічного реалізму")?
(Твір починається з триденного дощу; всесвітній потоп - певна межа, до якої вже дійшло людство, попередження ВС1М).
—   Пояснть символічність образів і ситуацій.
(Ангел — символ знехтуваної  віри.
Дощ — необхіднють очищення землі
 Селище — модель людства.
Дитина — майбутнє.
Дівчина-павук — деградація людства).

А як ви вважаєте, хтось згадуватиме про ян­гола в цьому селищі?
ідвідини янгола, очевидно, не закарбуються на сер­цях його мешканців, вони забудуть про нього, а якщо колись і згадають, то тільки як про щось буденне. Коли в Елісенди закінчаться гроші, вона може подумати: "Хоч би янгол прилетів (чи ще щось подібне тралилось), щоб можна було залагодити сімейний бюджет").
Фінал повісті ставить багато запитань. Чому янгол полетів, чому не зробив цього раніше, а го­ловне чи повернеться він до людей?
Чи потребен янгол героям оповідання?
Чи потребує людство дива?
Відповівши на останні запитання, ми глибше зрозуміємо перші.
(Янгол у піднесеному, високому смислі не потрібен ге­роям оповідання. Тому незрозумілі їм причина та мета його появи, тому й несила жити Елісенді "в цьому пеклі, повному янголів", тому й чекають вони від нього дивовижного шоу, а не власного просвітлення чи очищення.
Людям потрібно видовище, а не диво, тому очима героїв твору ми не можемо побачити дива, яке творить ян­гол. Отже, йому немає сенсу знову з'являтися серед людей.  А може, він все ж таки повернеться, коли ті зрозуміють  його необхідність і зможуть розділити цінності тлінні й нетлінні, а головне – повірити в нього?).
Мікрофон
—   А як би ви відповіли на ці запитання, виходячи вже з власного світогляду?
 (— Я вірю в добрих янголів, в їхню необхідність. Вони допомагають нам не потонути у повсякденній рутині. Я вірю в дивов пурпурові вітрила, в найвищі людські цінності. Як застосувати диво практично, відповісти неможливо.
—   Якщо у людини буде сьогодні вибір між, скажімо, значною сумою грошей і янголом у домі, то вона швидше обере гроші,  адже кожен знає, що з ними робити.
—   Янгол — це своєрідне дзеркало, що відображає справжнє обличчя, а людям простіше дивитися у криве, аби не перейматися зайвими проблемами. Може, тому янгол в оповіданні й постав в образі безпорадного ста­ригана, а не у тому вигляді, який ми собі уявляємо
-  Готуючись до сьогоднішнього уроку, я згадала пісню Олексія Матіаса  «Ангели не умирают». Послухайте приспів. Дійсно, ангели не можуть померти, як не може зникнути назавжди віра в чудо, віра в добро, милосердя.
-         Знайомлячись із творчістю Івана Драча, я прочитала вірш «КРИЛА». Я думаю, що тема цього вірша перегукується з темою оповідання Маркеса. Послухайте.
(Новорічна балада)

Через ліс-переліс,
через море навкіс
Новий рік для людей подарунки ніс:
Кому — шапку смушеву,
кому — люльку дешеву,
Кому — модерні кастети,
кому — фотонні ракети,
Кому — солі до бараболі,
кому — три снопи вітру в полі,
Кому — пушок на рило,
а дядькові Кирилові — крила.

Був день як день, і раптом — непорядок,
Куфайку з-під лопаток — як ножем прошило.
Пробивши вату, заряхтіли радо,
На сонці закипіли сині крила.

Голодні небом, випростались туго,
Ковтали з неба синє мерехтіння,
А в дядька в серці — туга,
А в дядька в серці — тіні.

(Кому — долю багряну,
кому — сонце з туману,
Кому — перса дівочі,
кому — смерть серед ночі,
Щоб тебе доля побила,
а Кирилові, прости Господи, —
крила.)

Жінка голосила: «Люди як люди.
їм доля маслом губи змастила.
Кому — валянки,
кому — мед од простуди,
Кому — жом у господу,
а цьому гаспиду,
прости Господи, — крила?!»

Так Кирило до тями брів,
І, щоб мати якусь свободу,
Сокиру бруском задобрив,
І крила обтяв об колоду.
Та коли захлинались сичі,
Насміхалися зорі з Кирила
І, пробивши сорочку вночі,
Знов кипіли пружинисті крила.
Та Кирило з сокирою жив,
На крилах навіть розжився —
Крилами хату вшив,
Крилами обгородився.
А ті крила розкрали поети,
Щоб їх муза була не безкрила,
На ті крила молились естети,
І снилося небо порубаним крилам.

(Кому — нові ворота,
кому — ширшого рота,
Кому — сонце в кишеню,
кому — дулю дешеву,
Щоб тебе доля побила,
а Кирилові — не пощастить же
отак чоловік
ові

Дійсно, люди не розуміють, для чого потрібні крила. Матеріальні прагнення поглинули духовні.
-     А я прочитаю вірш Ліни Костенко «Крила». Людині потрібні крила, можливо, навіть не стільки, щоб літати, щоб йти по життю, відчуваючи себе людиною, щоб, може, зробити світ кращим. Крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості)
-          Ну що ж, думки протилежні, й вони мають пра­во на існування.
-        Чи оптимістичний фінал оповідання?
 ангела все ж таки виростають крила (але він відлітає, кидає людей);
В індіанців поняття про смерть немає, все відроджується;
Ангел прилетів як посланець від Бога, отже, хоча б Бог є, а це вже дає надію). .
• Визначення теми та ідеї твору.
Тема: зображення людського суспільства, в якому немає місця ангелам, бо в ньому панують кориасливість, розрахунок, байдужість. Відбувається моральна деградація людства.
Ідея: Людство має духовно зцілитися, одужати, згадати провічні цінності та врятувати ангелів (врятувати Бога і духовність у собі). 
Учитель Ланцюжок наших запитань замикається на найскладнішому, відповідь на яке кожен з нас шукатиме все життя. І кожен відповідатиме по-різному і, мабуть, не раз змінюватиме свою думку. Яка ж ти, Людино? Дайте достойну відповідь.
А ще я хочу, щоб зустріч із творчістю колумбійського письменника залишила вагомий слід у вашій душі. Пропоную відеозапис «13 фраз Г.Маркеса». Дослухайтеся до мудрих думок Г.Гарсіа Маркеса і візьміть їх у доросле життя.
(відеозапис «13 фраз Г.Маркеса»)

Оцінювання
Домашнє завдання:
Написати есе на тему:
Чи повернеться янгол?









Немає коментарів:

Дописати коментар

Головна сторінка